Click "Enter" to submit the form.

Van interviews naar Instagram

Elke bestemming is gebaat bij ‘free publicity’: positieve verhalen over de usp’s van die bestemming. PR-bureaus streven daar dan ook al decennia naar. Want een goed verhaal in ‘de krant’ was al snel goed voor 50k mediawaarde. Dus werden de toeristisch journalisten van de media maar al te graag gevraagd om mee te reizen op een persreis. Minimale investering, maximale output.

Heilig
Maar ook hier heeft de verandering behoorlijk toegeslagen. Aan de ene kant bij de media: ‘de krant’ is allang niet meer onze heilige referentie op toeristisch gebied. Natuurlijk, mooie verhalen en reportages in tijdschriften en kranten zijn nog altijd heel waardevol, maar ‘online’ heeft een groot deel van de aandacht opgeëist. En de fulltime toeristische journalisten zijn de social influencers en bloggers van nu.

Beeld is king
Dat heeft ook een flink effect op het fenomeen ‘persreizen’. We organiseren ze nog steeds, maar de deelnemers, het programma en het tempo zijn behoorlijk veranderd. Presentaties van touristboards zijn vervangen door beknopte briefings, interviews zijn vervangen door quotes. En beeld wordt steeds belangrijker. Foto’s – al dan niet bewerkt – en film zijn king. En dat is best prettig want hoe verkoop je een bestemming nou beter dan met mooie beelden?

Ogoes social
In 2019 waren we drie dagen op pad in SalzburgerLand met social influencers. Rondom het Electric Love Festival – een mega-event voor liefhebbers van techno-muziek – bouwden we een lekker vol programma. Trendy lunchen en naar een typische biertuin in Salzburg, mountainbiken, canyoning: een ander SalzburgerLand dan de meeste mensen kennen. Voor onze klant Madeira waren we de gastheer van de absolute top van online travelblogs in Nederland. Een vierdaagse trip met een programma om moe van te worden – maar de exposure maakt alles goed: meer dan 150k volgers op Instagram, daar kun je mee thuis komen!