CASE: Nieuwe uitstraling voor
De Kindertelefoon

Vanaf 2015 is De Kindertelefoon geen onderdeel meer van Jeugdzorg Nederland, maar een zelfstandige, onafhankelijke stichting. Dat vormt de aanleiding om de jarenoude huisstijl (met telefoonsnoertje!) een eigentijdse draai te geven: naar een huisstijl die aansprekend is voor kinderen en jongeren van 8 tot 18 jaar, maar professioneel genoeg is voor gemeentes, ouders en sponsoren. Een uitstraling die recht doet aan de unieke eigenschappen van De Kindertelefoon.

O2 werkt van binnen naar buiten en start met inputsessies met tientallen vrijwilligers en medewerkers om tot de essentie van De Kindertelefoon te komen. Wie zijn we? Wat drijft ons? Waar staan we voor? Waar zijn we echt goed in? En vooral: waarom? Waardevolle input die leidt tot 10 bepalende kernwoorden in de ontwikkeling van de nieuwe huisstijl.

De Kindertelefoon houdt zich bezig met empowerment van kinderen en dat vraagt om een krachtig merk. Het duidelijke, driedimensionale logo weerspiegelt dit en suggereert richting en perspectief. De toevoeging van .nl in het logo symboliseert de ontwikkeling van de Kindertelefoon, want het merk is inmiddels veel meer dan een telefoonnummer. Een warm (maar niet soft) kleurenpalet, doelgroep-specifieke taglines als ‘we zijn er voor jou’, ‘je staat er niet alleen voor’, ‘het begint bij luisteren’ en een herkenbare vormentaal doen recht aan het bijzondere karakter van de organisatie.

De huisstijl is enthousiast ontvangen door de hele organisatie. Geholpen door de bottom-up aanpak van inputsessies ontstaat er direct breed draagvlak en geeft de nieuwe visuele identiteit vleugels aan de vernieuwde organisatie. 


Deel dit artikel via: